Tuotetiedot
KM Juri Valtasen aikuiskasvatuksen alaan kuuluva väitöskirja Mikä on ongelma? Ongelman merkitys ongelmaperustaisen oppimisen kontekstissa – kohti ongelmatietoisia opiskelijoita. Mikä on oppimisen arvoista tänä päivänä? Yhtenä ehdokkaana on oppia yhdessä tunnistamaan, ymmärtämään ja ratkaisemaan ongelmia. Ongelmat ovat keskeisessä osassa yhteiskunnallisessa, ammatillisessa ja henkilökohtaisessa elämässä. Loogisesti ongelmien pitäisi olla keskeisessä asemassa myös koulutuksellisessa maailmassa. Nykyään on tarjolla monia erilaisia koulutuksellisia innovaatioita, mitkä yrittävät vakuuttaa erinomaisuuttaan suhteessa toisiinsa. Kaikki koulutukselliset innovaatiot käsittelevät ongelmia; tavalla tai toisella. Mutta ongelmaperustainen oppiminen (PBL) on erilainen kuin muut koulutukselliset innovaatiot, koska siinä opiskelijat kohtaavat ensin ongelman, eivätkä esimerkiksi luentoa, joka esittelee ongelman opiskelijoille. Tämä on pieni mutta merkityksellinen seikka. Itse ongelmaa käsitteenä ja ongelman käyttöä on tutkittu hämmästyttävän vähän myös PBL:n piirissä. Tämä herättää kysymään yleisesti että minkälainen käsitys ongelmasta meillä vallitsee, ja erityisesti minkälainen käsitys ongelmasta ja minkälainen ongelmien käyttö ohjaa koulutustoimintaa. Vaarana on se että koulutus rakennetaan kapean ongelma-käsityksen mukaan, käytetään yksipuolisesti erityyppisiä ongelmia, korostetaan olemassa olevan tiedon soveltamista ongelmaan ja pitäydytään yhden oppiaineen/tieteenalan ongelmissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ongelman merkitystä PBL kontekstissa jaksottaisen laadullisen monimetoditutkimuksen avulla.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.