Tuotetiedot
Sairaanhoitajaliitto julkaisi 2015 sähköisten terveyspalvelujen strategian, joka korostaa asiakkaan entistä vahvempaa roolia ja hoitajan työn muuttumista. Hoitotyön vuosikirja 2016 pohtii teknologian muuttamaa työnkuvaa monista näkökulmista. Kirjoittajat edustavat laajasti hoitotyön kenttää ja terveysteknologian asiantuntemusta. Vuosikirjan tavoite on esittää kiperiäkin kysymyksiä hoitotyön muutoksesta: Ovatko terveydenhuollon ammattilaiset valmiita tekemään tilaa asiakkaille oman terveytensä asiantuntijoina? Millaiset palvelut tuottavat asiakkaille todellista lisäarvoa? Riittääkö hoitajien teknologis-eettinen osaaminen? Kirjassa annetaan esimerkkejä älykkäistä hoitoympäristöistä ja erilaisista sähköisistä palveluista, joiden avulla on mahdollista parantaa ihmisten elämän laatua. Digitalisoituneessa ympäristössä syntyy uusia tehtäviä ja vanhaa työtä katoaa, mikä pitää ennakoida myös hoitajien koulutuksessa. Teknisen osaamisen lisäksi tulevaisuuden hoitotyön osaajan täytyy hallita digitaalista tietotulvaa. Kirjoittajat pohtivat muun muassa, miten sähköinen hoitosuunnitelma tukee asiakkaan hoitoa ja miten huolehditaan tietosuojasta. Artikkeleista nousee esiin, että vaikka toimintaympäristö digitalisoituu eikä robotin kanssa kannata kilpailla, sairaanhoitajan työnkuvassa on edelleen vahvasti läsnä ihmisen kohtaaminen ja kuunteleminen.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.