• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Kansallinen Kirjakauppa

Kansallinen Kirjakauppa

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Kirjat
  • Toimistotarvikkeet
  • Askartelu & Vapaa-aika
  • Yrityksille
  • Aukioloajat
  • 02 2831 000
    info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Oma tili
Ostoskori
Kirjaudu
Etusivu / Kirjat / Kirjastoluokat / Yhteiskunta / Tässä tie, missä kaupunki? Liikennesuunnittelu ja yhdyskuntarakenteen hajautuminen : kaupunkiseutujen tieverkon merkitys yhdysku

Seppo Lampinen

Tässä tie, missä kaupunki? Liikennesuunnittelu ja yhdyskuntarakenteen hajautuminen : kaupunkiseutujen tieverkon merkitys yhdysku

Tässä tie, missä kaupunki? Liikennesuunnittelu ja yhdyskuntarakenteen hajautuminen : kaupunkiseutujen tieverkon merkitys yhdysku

48,50 € alv 25.5%

Painos loppu

  • Tuotetiedot
  • Arviot (0)

Tuotetiedot

Tutkimuksen kohteena on liikennesuunnittelu, jota tarkastellaan kaupunkiseutujen tieverkon suunnittelun näkökulmasta. Kirjallisuusanalyysiin perustuva tutkimus pyrkii selvittämään, mistä lähtökohdista liikennesuunnittelun käsitys kaupungista rakentuu, ja millaista kaupunkia liikennesuunnittelu tuottaa. Aineistoa – liikennesuunnittelun tuottamia suunnitelmia, ohjelmia ja strategioita – analysoidaan yhtäältä suhteessa liikennesuunnittelulle asetettuihin tavoitteisiin ja toisaalta suhteessa kaupunkitutkimuksen teoriaa muodostavaan sekä liikennesuunnittelua käsittelevään tai sitä sivuavaan kirjallisuuteen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että 1900-luvun puolivälin jälkeen muusta kaupunkisuunnittelusta eriytynyt liikennesuunnittelu nojautuu edelleenkin tieverkon suunnittelussa 1900-luvun alkupuolen modernistisen kaupunkisuunnittelun ja tiensuunnittelun määrittelemiin periaatteisiin. Liikennesuunnittelu korostaa erityisesti henkilöautolla tapahtuvan liikkumisen nopeutta keskeisenä hyvinvointiin ja yhteiskunnan tehokkuuteen vaikuttavana tekijänä. Historiallisista juurista rakentuneiden suunnittelua ohjaavien rakenteiden, ”kehysten”, lisäksi liikennesuunnitteluun vaikuttaa sen hajautunut hallinnollinen toimintaympäristö, joka tukee tieverkon suunnittelun keskeistä asemaa kaupunkiseutujen liikennejärjestelmän suunnittelussa. Liikkumisen nopeuden korostaminen tieverkon suunnittelussa luo edellytykset yhdyskuntarakenteen hajautumiselle. Tätä yhteyttä ei ole tunnistettu – tai tunnustettu – liikennesuunnittelussa. Näin tapahtuu huolimatta sekä liikennesuunnittelulle asetetuista että suunnittelun itsensä määrittelemistä tavoitteista. Liikennesuunnittelusta puuttuu ohjaava rakenne, kehys, joka kytkisi liikennesuunnittelun kaupunkiseutujen muutokseen moniksi eritasoisiksi ja osittain päällekkäisiksi verkostoiksi. Verkostorakenne poikkeaa oleellisesti aikaisemmasta kaupungin yksinapaisesta järjestelmästä. Liikennesuunnittelu tarkastelee kuitenkin tulevaisuutta puoli vuosisataa sitten määritellyillä periaatteilla. Tämä ilmenee erityisesti tavassa, jolla väylähankkeiden yhteiskuntataloudellista tehokkuutta arvioidaan. Arvioinnin lähestymistapa painottaa voimakkaasti henkilöautojen liikkumisen nopeutta ja sitä kautta aikasäästöjen saavuttamista. Kun autoliikenteen nopeutta voidaan jatkuvasti lisätä – ainakin vallitsevien ennustemenetelmien puitteissa – liikennesuunnittelu on luonut itselleen asetelman, jossa se voi aina perustella toimintaansa yhteiskunnalle tuotettavalla hyödyllä. Muutoksen aikaansaaminen liikennesuunnittelussa, erityisesti sen suhteessa kaupunkiin, edellyttää ymmärrystä liikkumisen nopeuden rajoittuneisuudesta, jopa suorastaan vahingollisuudesta, suunnittelua keskeisesti ohjaavana muuttujana. Liikennesuunnittelun asiantuntijan tulee ymmärtää, että sama tila, rakenne tai järjestelmä palvelee useita päämääriä, joita ei voi sivuttaa merkityksettöminä. Tämä puolestaan edellyttää laaja-alaista liikenteeseen vaikuttavien tekijöiden ja niiden taustalla olevien yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärryksen kehittämistä. Kun muutoksessa on kyse irrottautumisesta historiallisten kehityksen perusteella toimintaa ohjaavista liikennesuunnittelun kehyksistä, keskeiseen asemaan asettuu koulutus. Tutkimus perustuu strukturalistiseen lähestymistapaan. Liikennesuunnittelua lähestytään amerikkalaisen sosiologin Erving Goffmanin jo 1970-luvulla esittämään tulkintakehysteoriaan tukeutuen soveltamalla tätä ensisijaisesti henkilökohtaista vuorovaikutusta käsittelevää teoriaa organisaatioiden ja instituutioiden toimintaan.

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.

Tutustu myös

  • Allu ja apinajahti

    Allu ja apinajahti

    Jukka-Pekka Palviainen; Christel Rönns (kuv.)
    24,60 € alv 25.5%
    Lue lisää
  • Tyttären varjo

    Tyttären varjo

    Elena Ferrante; Helinä Kangas (käänt.)
    36,00 € Alkuperäinen hinta oli: 36,00 €.25,95 €Nykyinen hinta on: 25,95 €. alv 25.5%
    Lue lisää
  • Cari Mora

    Cari Mora

    Thomas Harris; Jorma-Veikko Sappinen (käänt.)
    38,30 € Alkuperäinen hinta oli: 38,30 €.26,95 €Nykyinen hinta on: 26,95 €. alv 25.5%
    Lisää ostoskoriin
  • Lätkä-Lauri ja kaukalon kovis

    Lätkä-Lauri ja kaukalon kovis

    Roope Lipasti; Harri Oksanen (kuv.); Harri Oksanen
    11,60 € Alkuperäinen hinta oli: 11,60 €.9,95 €Nykyinen hinta on: 9,95 €. alv 25.5%
    Lue lisää

Footer

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
Facebook
Instagram

Näin asioit

  • Yritysasiakkuus
  • Varaa ja nouda
  • Oma tili
  • Opintotili
  • Toimitus ja palautus
  • E-oppikirjat

Asiakaspalvelu

  • Ota yhteyttä
  • Tilaukset
  • Lataukset
  • Tilin tiedot
  • Salasana unohtunut

Meistä

  • Historia
  • Ajankohtaista
  • Rekisteriseloste
  • Yhteystiedot

Myymälöiden aukioloajat

Linnankatu 16

MA-PE 9.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Hämeenkatu 7

MA-PE 9.30 – 17.30
Kesälauantait suljettu

Länsikeskus

MA-PE 10.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Maksutavat

Paytrail

Copyright © 2025 · Turun Kansallinen Kirjakauppa Oy

Varaa ja nouda

Käytä vain yksittäisen tuotteen varaukseen.
Useampia tuotteita / kappaleita varatessa, käytä ostoskoria normaalisti ja valitse lopussa toimitustavaksi nouto haluamastasi myymälästä.

Tässä tie, missä kaupunki? Liikennesuunnittelu ja yhdyskuntarakenteen hajautuminen : kaupunkiseutujen tieverkon merkitys yhdysku

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.