Tuotetiedot
Den mångsidigt begåvade arkitekten, kritikern, essäisten, konsthistorikern och konstsamlaren Sigurd Frosterus (1876–1956) tentakler sträckte sig till åtskilliga områden inom konst, arkitektur och humaniora. Sigurd Frosterus var en av de främsta förespråkarna av det nya franska måleriet och den moderna europeiska rationalistiska arkitekturen i Finland. Hans postimpressionistiska konstsamling – där den rena palettens och de mättade färgernas konst samspelade – växte fram under ett antal decennier och hörde till sin tids mest betydande privata samlingar av modern konst i Finland.
Konstsamlingen som i denna bok presenteras i sin helhet kunde under flera tillfällen skådas på museer och gallerier men för det mesta hemma hos arkitekten på Högbergsgatan 2 (1907–1910), Tölögatan 7 (1910–1927) och på Tölögatan 12 (1927–1956).
Med stigande ålder ville Frosterus avrunda sin samling och skapa inredningar där arkitektur, keramik, möbelkonst och bildkonst var i växelverkan. Han gjorde synteser av nytt och gammalt, österländskt och västerländskt: ”Gammalt måleri frestar mig icke, om också jag beundrar det, men jag ökar gärna ut min samling med en vacker möbel i barock (engelsk eller fransk barock) och i synnerhet med gammal kinesisk keramik. Se huru väl t.ex. barocken eller också de kinesiska krukornas mäktiga linjer harmoniera med linjespelet i [Magnus] Enckells konst.
Konsten som livshållning ger oss en inblick i ett liv helgat åt konsten.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.