Tuotetiedot
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestäminen on Suomessa suuressa muutoksessa. Palvelujen tuottamisvastuu on siirtymässä kunnilta maakunnille vuoden 2019 alussa. Myös palvelujen tuottamisen tapaan on suunniteltu suuria uudistuksia. Perinteisesti kunnat ja julkishallinto ovat olleet ensisijaisia palveluiden tuottajia. Uudistuksen yhteydessä yksityisten palveluntuottajien rooli on vahvistumassa ja samalla kuntalaisten valinnanvapaus lisääntyisi. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan kuntalaisilla olisi jatkossa nykyistä laajempi mahdollisuus valita sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluissa julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin palveluntuottajan välillä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yhtä kunnissa tällä hetkellä käytössä olevista keinoista lisätä asiakkaiden valinnan mahdollisuuksia peruspalvelujen saatavuudessa: palvelusetelin käyttöä. Helsingissä palvelusetelin käyttöä on kokeiltu sosiaali- ja terveyspalveluissa vuodesta 2006 alkaen. Palveluseteli vakinaistettiin yhdeksi sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistavaksi vuonna 2014. Vakinaistamisen yhteydessä Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi toivomusponnen, jossa edellytettiin yhteiskunnalliseen tutkimukseen perustuvaa arviota palvelusetelikäytäntöjen hallinnollisista kustannuksista ja muista kustannusvaikutuksista sekä vaikutuksista eriarvoistumiseen. Pyydetty tutkimus toteutettiin sosiaali- ja terveysviraston ja tietokeskuksen yhteisenä tutkimushankkeena, joka koostui neljästä erillisestä osatutkimuksesta. Tämä tutkimusraportti on näistä yksi ja vastaa kysymykseen palvelusetelikäytäntöjen eriarvoistavista vaikutuksista palveluntuottajan valintaan. Eriarvoistumista mitataan vertaamalla, poikkeavatko palvelusetelin käyttäjät tuloiltaan tai sosioekonomiselta asemaltaan samaa palvelua kaupungin omana toimintana saaneista asiakkaista. Yhdenvertaisuuden toteutuessa kaikilla olisi taloudellisesta asemastaan riippumatta samat mahdollisuudet valita joko kunnan tai palveluseteliyksikön palvelu. Tulokset osoittavat, että palvelusetelin eriarvoistava vaikutus riippuu asiakkaan omavastuun suuruudesta sekä muista setelin myöntämiseen liittyvistä ehdoista. Monissa palveluissa tulojen vaikutus palveluntuottajan valintaan oli vähäistä, mutta suuri omavastuu heikensi yhdenvertaista mahdollisuutta valita palveluyksikköä. Oleellisia olivat myös henkilön muut resurssit ja toimintamahdollisuudet.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.