• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Kansallinen Kirjakauppa

Kansallinen Kirjakauppa

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Kirjat
  • Toimistotarvikkeet
  • Askartelu & Vapaa-aika
  • Yrityksille
  • Aukioloajat
  • 02 2831 000
    info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Oma tili
Ostoskori
Kirjaudu
Etusivu / Kirjat / Kirjastoluokat / Taiteet. Liikunta / Mimesiksestä subliimiin : legatolla vaikuttaminen 1800- luvun saksalaisen urkumusiikin estetiikassa

Marianne Gustafsson Burgmann

Mimesiksestä subliimiin : legatolla vaikuttaminen 1800- luvun saksalaisen urkumusiikin estetiikassa
Mimesiksestä subliimiin : legatolla vaikuttaminen 1800- luvun saksalaisen urkumusiikin estetiikassa - Image 2

Mimesiksestä subliimiin : legatolla vaikuttaminen 1800- luvun saksalaisen urkumusiikin estetiikassa

42,60 € alv 25.5%

Tilattavissa

Tarkemmat tiedot

Kirjailija(t)
Marianne Gustafsson Burgmann
ISBN
9789523292369
Kustantaja
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Kieli
fin
Sivumäärä
190
Julkaisuvuosi
2021
PID
92171399efb2
Linnankatu
Ei saatavilla
Länsikeskus
Ei saatavilla
Hämeenkatu
Ei saatavilla
  • Tuotetiedot
  • Arviot (0)

Tuotetiedot

Tämän Taideyliopiston Sibelius-Akatemian taiteilijakoulutuksessa suoritettavaan tohtorintutkintoon kuuluvan tutkielman tarkoitus on selvittää legatolla vaikuttamista 1800-luvun saksalaisen musiikin estetiikassa, erityisesti urkumusiikissa. Tarkasteltava ajanjakso ulottuu 1700-luvun puolivälistä 1900-luvun alkuun. Millä tavoin kauneuden käsitteen muutos vaikutti 1800-luvun saksalaisen urkumusiikin estetiikkaan ja esittämiseen, ja mitä muutoksella mahdollisesti tavoiteltiin? Legatosoiton ideaali koskee paitsi kirkollista tyyliä ja objektiivisuuden vaatimusta myös 1800-luvun yleistä esittämisen filosofiaa eikä siis pelkästään urkumusiikkia. Se on yleensä liitetty laulullisuuden ja pitkän linjan tavoitteluun, mutta voisiko legatosoiton suosimisella olla myös muita päämääriä? Saksalaisen romantiikan ajan urkumusiikin ekspressiivisyys on aina kiinnostanut minua. Tämä tutkielma onkin syntynyt vuosia kestäneen prosessin tuloksena. Prosessiin johtaneet kysymykset olivat idullaan jo opiskeluaikana, mutta mahdollisuus alkaa työstää niitä aukeni vasta tohtoriopintojen myötä. Tohtoriopintojen opinnäytteen kokonaisuus – viisi konserttia ja niihin tiiviisti nivoutuva tutkielma – on ollut syvälle omaan muusikkouteen menevää pohdintaa, jossa intuitiivinen ja kognitiivinen ajattelu ovat kulkeneet rinta rinnan. Tohtoriopintojeni projektissa tutkimuksellisuus ja taiteelliset valinnat ovatkin koko ajan kulkeneet käsi kädessä. Tavoitteenani on ollut muuttaa omaa soittotapaani vastaamaan ensin hypoteeseja ja myöhemmin tutkimustuloksia. Urkurilla tulee olla hyvin vahva sisäisen kuvittelun ja kuuntelun kyky, koska soittimelta puuttuu kosketuksen dynaaminen ominaisuus. Hänen täytyy kyetä ajattelemaan ja kuuntelemaan teoksen sisäistä dynamiikkaa, vaikka todellisuudessa sen toteuttaminen ei ole samalla tavoin mahdollista kuin muilla soittimilla. Toisin kuin usein kuvitellaan, dynaaminen soittotapa on kuitenkin uruillakin mahdollista, vaikkakin vähäisemmässä määrin kuin muilla soittimilla. Jokainen ääni tulee muotoilla tietoisesti, sillä artikulaation moninaisuus mahdollistaa dynaamisen vaikutelman. Kaikkinainen ei-tarkoituksellinen epätasaisuus kuuluu heti, jos sitä osaa kuunnella, ja liian tasainen soittaminen taas antaa mekaanisen vaikutelman. Ajattelun puute kuuluu dynamiikan puutteena 10 soitossa. Jatkuva legato norminomaisena kosketustapana on esittämisen tavoista yksinkertaisin ratkaisu. Väärään kontekstiin sijoitettuna se antaa kuulijalle niin musiikista kuin sen esittäjästäkin yksipuolisen ja puutteellisen käsityksen. Tämän tutkielman tarkoitus ei ole pyrkiä minkäänlaiseen saksalaisen urkumusiikin estetiikan tai historian kehityksen kokonaisesitykseen, vaan enemmänkin avata keskustelua asioista, joista itse olen kaivannut lisää tietoa. Urkujensoiton ilmaisun mahdollisuudet ja ylevän ja subliimin ideat ovat inspiroineet minua tutkimusprojektissani. Toivon että tämä tutkielma voisi innostaa myös muita.

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.

Tutustu myös

  • Pipsa Kopperoisen tutkimuksia: Lentävä pikkuveli

    Pipsa Kopperoisen tutkimuksia: Lentävä pikkuveli

    Reetta Vehkalahti; Kati Närhi (kuv.)
    11,60 € Alkuperäinen hinta oli: 11,60 €.9,95 €Nykyinen hinta on: 9,95 €. alv 25.5%
    Lue lisää
  • Lanny

    Lanny

    Max Porter; Irmeli Ruuska (käänt.)
    9,70 € alv 25.5%
    Lue lisää
  • Melukylän lapsilla on hauskaa!

    Melukylän lapsilla on hauskaa!

    Ingrid Vang Nyman (kuv.); Astrid Lindgren; Kristii
    27,80 € Alkuperäinen hinta oli: 27,80 €.22,95 €Nykyinen hinta on: 22,95 €. alv 25.5%
    Lue lisää
  • Lätkä-Lauri ja kaukalon kovis

    Lätkä-Lauri ja kaukalon kovis

    Roope Lipasti; Harri Oksanen (kuv.); Harri Oksanen
    11,60 € Alkuperäinen hinta oli: 11,60 €.9,95 €Nykyinen hinta on: 9,95 €. alv 25.5%
    Lue lisää

Footer

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
Facebook
Instagram

Näin asioit

  • Yritysasiakkuus
  • Varaa ja nouda
  • Oma tili
  • Opintotili
  • Toimitus ja palautus
  • E-oppikirjat

Asiakaspalvelu

  • Ota yhteyttä
  • Tilaukset
  • Lataukset
  • Tilin tiedot
  • Salasana unohtunut

Meistä

  • Historia
  • Ajankohtaista
  • Rekisteriseloste
  • Yhteystiedot

Myymälöiden aukioloajat

Linnankatu 16

MA-PE 9.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Hämeenkatu 7

MA-PE 9.30 – 17.30
LA 10.00 – 16.00

Länsikeskus

MA-PE 10.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Maksutavat

Paytrail

Copyright © 2025 · Turun Kansallinen Kirjakauppa Oy

Varaa ja nouda

Käytä vain yksittäisen tuotteen varaukseen.
Useampia tuotteita / kappaleita varatessa, käytä ostoskoria normaalisti ja valitse lopussa toimitustavaksi nouto haluamastasi myymälästä.

Mimesiksestä subliimiin : legatolla vaikuttaminen 1800- luvun saksalaisen urkumusiikin estetiikassa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.