Tuotetiedot
Muistelmissaan Liikkuvan poliisin eläkkeellä oleva ylikomisario Sven-Olof Hassel paljastaa virka
-uransa aikana sattuneet erikoiset tehtävät sekä kotimaassa että ulkomailla.
Hassel joutui heti nuorena liikkuvan poliisin lääninkomisariona kovan paikan
eteen kun hänet määrättiin poliisiylijohtajan adjutantiksi Finlandia taloon ETYK:in
aikana vuonna 1975. Hassel paljastaa muistelmissaan hieman mitä silloin tapahtui.
Mutta tämä oli vasta alkua. Lisää vaativia tehtäviä ruvettiin antamaan. Häntä
pyydettiin mukaan muun muassa poliisin liikennepoliisiasiantuntijaksi maailman
ensimmäiseen liikenneturvallisuus kehitysyhteistyöprojektiin Keniaan, jonka Suo-
mi ja Kenia solmivat vuonna 1979.
Siitä ja monista muista liikenneprojekteista ympäri
maailmaa, Kiinaa mukaan lukien, joihin Hassel myöhemmin osallistui, on
luettavissa hauskoja episodeja. Muun muassa Maailmanpankin rahoittamassa
projektissa Moskovassa hän joutui todistamaan miten Moskovan
liikenneinstituutti testasi uusia alkometerlaitteita tavalla jota ei voisi tulla
kysymykseen Euroopassa. Myös Ukrainan projektissa esitettiin hieman outoja
ratkaisuja.
Suomessa vuonna 1991 käynnistynyt automaattinen nopeusvalvontakokeilu sai
aluksi täystyrmäyksen sisäasianministeriön poliisiosastossa. Tilanne muuttui
kuitenkin nopeasti kun eduskunnan liikennevaliokunta määräsi kokeilun
toimeenpantavaksi. Hassel joutui kantamaan vastuuta ensimmäisestä kokeilusta
poliisin osalta. VTT:n ja liikkuvan poliisin kokeilu valtatie yhdellä tien osalla Turku
-Muurla antoi hyviä tuloksia ja automaattinen nopeusvalvonta otettiin Suomessa
ripeästi käyttöön, mutta sen kehittäminen sen jälkeen ei valitettavasti ole edennyt
toivotulla tavalla. Mitä olisi pitänyt tehdä toisin? Kirja paljastaa.
“kirjoitus miehestä, joka pyrki lentokapteeniksi, mutta josta sattumalta tuli poliisi”
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.