• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Kansallinen Kirjakauppa

Kansallinen Kirjakauppa

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Kirjat
  • Toimistotarvikkeet
  • Askartelu & Vapaa-aika
  • Yrityksille
  • Aukioloajat
  • 02 2831 000
    info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Oma tili
Ostoskori
Kirjaudu
Etusivu / Kirjat / Kirjastoluokat / Yleisteokset. Kirja-ala / Kohti aikakauslehden ydintä : suomalainen aikakauslehti, lukijan tarpeet ja mediamurros

Tapio Kivistö

Kohti aikakauslehden ydintä : suomalainen aikakauslehti, lukijan tarpeet ja mediamurros

Kohti aikakauslehden ydintä : suomalainen aikakauslehti, lukijan tarpeet ja mediamurros

67,00 € alv 25.5%

Painos loppu

  • Tuotetiedot
  • Arviot (0)

Tuotetiedot

Aikakauslehtien sisältöjä käsittelevän tutkimuksen mukaan kaupalliset printtiaikakauslehdet ovat pyrkineet sisällöllään tarjoamaan lukijoille ennen kaikkea vertaiskokemuksen ja samastumisen mahdollisuutta, ajankohtaista tietoa maailmasta ja ilmiöistä sekä neuvoja hankintoihin ja elämänvalintoihin. Kivistön väitöstutkimuksen mukaan aikakauslehti on halunnut olla eräänlainen lukijan valmentaja – personal trainer, joka on antanut vastauksia lukijan suureen kysymykseen: miten minun kannattaisi elää? Samalla, kun aikakauslehti on halunnut vastata lukijan tärkeisiin kysymyksiin, se on pyrkinyt ennen kaikkea tarjoamaan lukijalle mahdollisuuden irrottautua arjesta omaan rauhalliseen ja miellyttävään hetkeen. Tätä on tukenut printtilehden konsepti, jossa rakenne, sisältö ja visuaalisuus ovat tarkkaan harkittuja ja jonka seurassa lukija on viihtynyt. Kivistö analysoi tutkimuksessaan Suomen suurimpien paperille painettujen naistenlehtien, perhe- ja yleislehtien sekä mieskohderyhmän lehtien sisältöjä sekä päätoimittajien käsityksiä lukijoiden tarpeista. Analyysin kohteena oli 19 lehteä, muun muassa Anna, Apu, Eeva, ET, Kodin Kuvalehti ja Tekniikan Maailma. Mediamurros erityisen hankala aikakauslehdille Väittelijä tutkii, miten aikakauslehtien sisällöt ja niiden edustamat lukijoiden tarpeet selviytyvät mediamurroksessa. Se on ravistellut kaupallisia aikakauslehtiä voimallisesti, mistä kertoo esimerkiksi lehtien levikkien ja ilmoitusmyynnin lasku. Tutkimuksessa tarkasteltujen lehtien yhteenlasketusta levikistä katosi viidessä vuodessa (2009–2014) noin 20 prosenttia. Koko yleisöaikakauslehtien ryhmän ilmoitustulot ovat puolestaan supistuneet 2000-luvun alun huippuvuosista kolmasosaan. Aikakauslehtien onkin ollut toistaiseksi vaikea menestyä digitaalisina tuotteina. Hankala siirtymä johtuu tutkimuksen mukaan osaltaan siitä, että varsinkin sosiaalinen media tyydyttää nyt ilmaiseksi samoja tarpeita, joita aikakauslehdet ovat tyydyttäneet. Some tarjoaa monin tavoin mahdollisuuksia esimerkiksi tarkastella muiden ihmisten elämää sekä löytää tietoa ja neuvoja oman elämän suuriin ja pieniin kysymyksiin. Aikakauslehtien on myös ollut vaikea luoda esimerkiksi tietokoneympäristössä samanlaista lukijaa miellyttävää tilaa ja lukutilannetta kuin printtiversioissaan. – Mediamurroksen vuoksi aikakauslehtien perinteinen tehtävä lukijoiden elämässä näyttäisi olevan päättymässä. Arvioinkin, että nykymuotoinen printtiaikakauslehdistö varsinkin yleislehtien osalta supistuu vielä olennaisesti ja osin jopa häviää, Kivistö toteaa. Aikakauslehdellä on yhä paljon menestyseväitä Tutkimus osoittaa, että aikakauslehdet ovat olleet erinomaisia löytämään kiinnostavia kohderyhmiä, tyydyttämään heidän tarpeitaan ja heijastelemaan ajan henkeä. Uudessa mediaympäristössä lehtien on kuitenkin muututtava enemmän kuin koskaan ennen. Niiden täytyy pyrkiä tyydyttämään joko uusia, lukijoille tärkeämpiä tarpeita, joiden tyydyttämisestä vastaanottajat ovat valmiita maksamaan, tai luomaan ilmaisten sisältöjensä ympärille uudenlaisia digitaalisia yhteisöjä, jotka ovat kiinnostavia mainostajille. – Aikakauslehdet tarvitsevat uutta tuotekehitystä, jossa sisältöjen kehittämisen rinnalle tulee esimerkiksi uusien ei-journalististen palvelujen tarjontaa. Aikakauslehtityö muuttuu digitaalisessa ympäristössä sisällöntuottamisesta todennäköisesti yhä enemmän monimuotoiseksi kohderyhmän hallinnaksi, Kivistö arvioi. Aikakauslehtien kustantajat joutuvat valitsemaan toiminnassaan todennäköisesti joko hiipuvan tai mullistavan etenemisreitin. Hiipuva reitti tarkoittaa nykyisen printtitoiminnan tuloksen maksimointia ja siihen tyytymistä. Mullistava reitti taas edellyttää aikakauslehden keksimistä ikään kuin uudestaan. Aikakauslehden tekijöiden on pohdittava: keiden tarpeita ja miten lehti haluaa ja pystyy tyydyttämään, onko toiminnan perustana maksullisuus vai maksuttomuus ja missä julkaisukanavissa ja millaisilla tuotteilla lehden on järkevää toimia.

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.

Tutustu myös

  • Yksinäinen kevät

    Yksinäinen kevät

    Mary Westmacott; Agatha Christie; Eva Siikarla (kä
    9,90 € alv 25.5%
    Lue lisää
  • Olga – Avaruus kutsuu!

    Olga – Avaruus kutsuu!

    Elise Gravel; Aila Herronen (käänt.)
    19,40 € alv 25.5%
    Lue lisää
  • H2O

    H2O

    Tiina Laitila Kälvemark
    9,70 € alv 25.5%
    Lue lisää
  • Tytön huone

    Tytön huone

    Helena Sinervo
    36,00 € Alkuperäinen hinta oli: 36,00 €.27,95 €Nykyinen hinta on: 27,95 €. alv 25.5%
    Lisää ostoskoriin

Footer

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
Facebook
Instagram

Näin asioit

  • Yritysasiakkuus
  • Varaa ja nouda
  • Oma tili
  • Opintotili
  • Toimitus ja palautus
  • E-oppikirjat

Asiakaspalvelu

  • Ota yhteyttä
  • Tilaukset
  • Lataukset
  • Tilin tiedot
  • Salasana unohtunut

Meistä

  • Historia
  • Ajankohtaista
  • Rekisteriseloste
  • Yhteystiedot

Myymälöiden aukioloajat

Linnankatu 16

MA-PE 9.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Hämeenkatu 7

MA-PE 9.30 – 17.30
LA 10.00 – 16.00

Länsikeskus

MA-PE 10.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Maksutavat

Paytrail

Copyright © 2025 · Turun Kansallinen Kirjakauppa Oy

Varaa ja nouda

Käytä vain yksittäisen tuotteen varaukseen.
Useampia tuotteita / kappaleita varatessa, käytä ostoskoria normaalisti ja valitse lopussa toimitustavaksi nouto haluamastasi myymälästä.

Kohti aikakauslehden ydintä : suomalainen aikakauslehti, lukijan tarpeet ja mediamurros

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.