Tuotetiedot
Kansio, jossa on rei’itetyt irtolehdet (kansio ja irtolehdet). Kansion koko: 320 mm x 275 mm x 40 mm. Yli 200-sivuinen 5.–9.-luokkalaisille soveltuva kirjoittamisen opetuksen materiaalikansio, jonka viesti on, että kirjoittamista tulee opettaa oppijoita inspiroivien ja houkuttelevien tekstien avulla! Opetuskansio sisältää runsaasti ohjeita ja työvälineitä laajan tekstin tuottamiseen työpajamuotoisessa opetuksessa. Ohjeistus on laadittu tekstilajeittain aina omasta elämästä kirjoittamisesta fantasiaan ja mielipidekirjoituksesta aineistopohjaiseen kirjoitelmaan. Jokaisessa kokonaisuudessa apuna on esimerkkiteksti eli mentoriteksti, mutta materiaalit on laadittu niin, että niitä voi käyttää myös muiden tekstien ohessa. Opetuskokonaisuudet on rakennettu kolmitasoisesti 5.-luokkalaisia, 7.-luokkalaisia ja 9.-luokkalaisia ajatellen. Eritasoisia materiaaleja voi hyödyntää myös eriyttämiseen. Materiaalia voi käyttää myös soveltaen esimerkiksi niin, että kirjoitustehtävä on kytketty ilmiölähtöisen oppimisen osaksi. Kansiolla on koulukohtainen monistusoikeus. SISÄLLYS Johdanto Esipuhe S2-vinkkejä Ehdotus 45–90 minuutin kirjoitustunnin rakenteeksi Tukikysymyksiä oman työskentelyn arvioinnin avuksi Mentoriteksti, kirjoittajan tärkein apuväline Omasta elämästä kirjoittaminen Ehdotus opetuskokonaisuudeksi Opetustuokioiden aiheet 5. luokka: Mun juttu 7. luokka: Voiko nuoruuden käyttää väärin? 9. luokka: Sitä ei voi ylittää, sitä ei voi alittaa, sitä ei voi kiertää – nuoruudesta täytyy mennä lävitse Lomake: Mentoritekstin käyttö: prosessin vaiheet Lomake: Tekstin suunnittelun vaiheet Mielipidekirjoitus Ehdotus opetuskokonaisuudeksi Opetustuokioiden aiheet 5. luokka: Hyvät aikuiset, antakaa koirien leikkiä puistossa! 7. luokka: Mopoautot ovat vaarallisia! 9. luokka: Kaikenkarvaiset ystävämme tappavat meitä yhä tehokkaammin Lomake: Mielipidekirjoituksen analysointi Fantasia Ehdotus opetuskokonaisuudeksi Opetustuokioiden aiheet 5. luokka: Austraasian viimeiset lapset, ensimmäinen luku 7. luokka: Taru Sormusten herrasta 1, luku 2: Menneisyyden varjo 9. luokka: Suomea lohikäärmeille Lomake: Fantasiakertomuksen kaari Lomake: Henkilöhahmon kehittäminen Lomake: Henkilöhahmon sisäiset piirteet Lomake: Henkilöhahmot ja hahmojen väliset suhteet Lomake: Fantasiamaailman hahmottelua Rikoskertomus Ehdotus opetuskokonaisuudeksi 5.luokka: Lasse-Maijan etsivätoimisto: Hotellin arvoitus Lomake: Juonen kulku Lomake: Henkilöhahmon suunnittelu 7. luokka: Maria Kallion ensimmäinen tapaus Lomake: Juonen kulku Lomake: Henkilöhahmon taustatietojen suunnittelu 9. luokka: Hommissa omakotitaloalueella Lomake: Juonen kulku Lomake: Henkilöhahmon ”ruumiinavaus” Apukysymyksiä jännitystarinan suunnittelua varten Fiktion kirjoittaminen Ehdotus opetuskokonaisuudeksi Kirjoittamisen tukeminen 5. luokka: Joy and Heron Lomake: Tarinan kerrokset 7. luokka: K15, kaksi ensimmäistä lukua 9. luokka: Kaikenkokeneet Runous Ehdotus opetuskokonaisuudeksi Sikermän koostamisen työvaiheet 5. luokka: sikermä Eppu Nuotion runoja 7. luokka: Nuoruusiän kriisi 9. luokka: sikermä Aura Nurmen runoja Aineistopohjainen kirjoitelma Ehdotus opetuskokonaisuudeksi Mentoritekstit Aineistopohjaisen kirjoitelman työvaiheet Lomake: Oman aiheen rajaaminen Lomake: Oman aiheen jäsentäminen Lomake: Sitä vai tätä mieltä? Näkemyksen valinta Lomake: Pohtivan tai väittävän esseen rakentaminen Sovellusvinkki.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.