Tuotetiedot
Teoksessa kuvataan oppilaiden itseohjautuvuuden kehittymistä ja tukemista vieraan kielen etäopetuksessa. Tutkimus edustaa vaiheittain etenevää design-perustaista kehittämistoimintaa, jonka aikana kehitettiin sovellettavissa oleva etäoppimisympäristön malli ja etäopetukseen soveltuvia pedagogisia käytänteitä. Teoksessa kuvataan etäopetusympäristön kehittämistä neljän lukuvuoden ajalta vuosiluokilla 5-6. Kehittäminen perustuu opiskelua ja oppimista tukeviin teknologian keinoin toteutettuihin ratkaisuihin, joiden lähtökohtana on oppija ja oppijan ohjaaminen itseohjautuvaan oppimiseen. Etäopetusympäristössä itseohjautuvuus ja metakognitiiviset taidot ovat edellytyksiä tuloksekkaaseen oppimiseen, käytännössä oppijan kykyä säädellä ja ohjata omaa opiskelua ja oppimista. Etäopetuksen toteuttamista kehitystyön aikana avataan käytännönläheisesti kolmen oppilaskuvauksen avulla. Tutkimus nostaa itseohjautuvuuden toteutumisen keskeisiksi tekijöiksi oppilaiden oppimisstrategiat ja toisaalta oppimisen sosiaalisen luonteen, mikä tulee huomioida yhtenä kulmakivenä etäopiskelussa. Tulokset osoittavat, että etäoppimisympäristössä on huomioitava oppilaiden kokonaisvaltainen kehitys siten, että kognitiivisten tarpeiden rinnalla huomioidaan myös emotionaaliset ja psykososiaaliset tarpeet. Teos antaa opettajille ja opetustyön kehittäjille tietoa siitä, miten etäopiskelussa tärkeät itseohjautuvuuden edellytykset, opetusteknologian kannalta olennaiset mobiiliuden periaatteet ja yleispedagogiset lähtökohdat tulisi huomioida oppilaiden hyvinvoinnin ja kokonaisvaltaisen kehityksen edistämiseksi. Se esittelee perusopetuksen etäopetukseen soveltuvan, itseohjautuvuutta tukevan etäoppimisympäristön mallin ja sen rakentamisen teoreettisia perusteita.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.