• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
Kansallinen Kirjakauppa

Kansallinen Kirjakauppa

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Kirjat
  • Toimistotarvikkeet
  • Askartelu & Vapaa-aika
  • Yrityksille
  • Aukioloajat
  • 02 2831 000
    info@kansallinenkirjakauppa.fi
  • Oma tili
Ostoskori
Kirjaudu
Etusivu / Kirjat / Kirjastoluokat / Historia / Höyrylaivalla Tallinnaan

Höyrylaivalla Tallinnaan

Höyrylaivalla Tallinnaan

65,60 € Alkuperäinen hinta oli: 65,60 €.39,95 €Nykyinen hinta on: 39,95 €. alv 25.5%

Saatavissa heti

Varaa ja nouda

Tarkemmat tiedot

ISBN
9789529689392
Kustantaja
Oy Raud Publishing Ltd
Kieli
fin
Sivumäärä
250
Julkaisuvuosi
2018
PID
F37887
Linnankatu
Varastossa
Länsikeskus
Ei saatavilla
Hämeenkatu
Ei saatavilla
  • Tuotetiedot
  • Arviot (0)

Tuotetiedot

Säännöllisen höyrylaivayhteyden käynnistyttyä vuonna 1837 Viro avautui suomalaisille aivan uudella tavalla. Maailma muuttui yhdessä yössä, kun Suomenlahden ylittämiseen ei tarvittu enää suotuisia tuulia, vaan Tallinna ja Viro olivat saavutettavissa vain muutaman tunnin laivayhteyden päässä. Tuon ajan suosituimpiin puheenaiheisiin kuului unelmointi höyrylaivamatkasta uusilla Storfursten- ja Furst Menschikoff -aluksilla. Pian laivavuorojen määrä lisääntyi ja höyrylaivamatka oli yhä useamman toteutettavissa. Samalla sekä Suomessa että Virossa heimohenkisyys kasvatti suosiotaan. Vilkastuneen kanssakäymisen myötä syntyi käsite Suomenlahden silta. Tässä yhteydenpidossa tärkeimpänä lenkkinä olivat monet oman aikansa legendaariset höyrylaivat, kuten Alexander, Grefve Berg, ja Nikolai.

Ensimmäinen maailmansota ja tsaarinvallan luhistuminen Venäjällä avasivat sekä Suomelle että Virolle mahdollisuuden itsenäistymiseen. Näiden mullistusten keskellä monet Helsingin ja Tallinnan välillä kulkeneista matkustajalaivoista kokivat kohtalonsa, ja moinen näiden laivojen, kuten Linnean ja Wellamon loppuvaiheista tuli osa merenkulun historiaa.

1920-luvulla Suomen ja Viron välinen kanssakäyminen alkoi uudelta tasolta. Suomenlahden molemmin puolin oli nyt kaksi itsenäistä valtiota. Meren yli kuljettiin nyt yhä tiiviimmin kaupan, kulttuurin, politiikan, urheilun ja ihmisten henkilökohtaisten kontaktien merkeissä. Turismi maiden välillä lisääntyi, ja liikenteeseen saatiin useita uusia matkustaja-aluksia palvelemaan kasvaneen liikkumisen tarpeita. Näistä mainittakoon Aegna, Ebba Munck ja Rügen.

Veljeskansojen monipuolinen yhteydenpito katkesi toisen maailmansodan myötä neljännesvuosisadan ajaksi. Kun vuorolaivaliikenne Suomen ja Neuvosto-Eestin välillä avattiin uudelleen vuonna 1965 elettiin jo moottorilaivojen aikaa. Suomalaisia höyrylaivoja Helsinki-Tallinna -reitillä kulki 1960-luvun lopulla muutaman vuoden ajan. Ariadne ja muut alukset, jotka liikenteeseen otettiin, olivat kaikki matkustajille tuttuja, nostalgisia matkustajalaivoja sotien väliseltä ajalta.

Helsingin ja Tallinnan välinen vuoroliikenne jäi vuosiksi venäläisten moottorialusten hoidettavaksi. Suomesta käsin tehtiin vielä yksittäisiä risteilyvierailuja Suomenlahden eteläpuolelle. Niistä muutamia kuljettiin vielä myös höyrylaivoilla. Viimeisin sellainen toteutui vuonna 1980.

Höyrylaiva-aikakaudelle mahtuun paljon Suomen ja Viron yhteistä historiaa, jonka kautta voi ymmärtää paljon virolaisia ja suomalaisia yhdistäviä ja erottavia asioita. Tänään matkustajamäärät reitillä ovat miljoonaluokkaa. Kun ottaa vertailukohdaksi omat Tallinnan-matkakokemukset, niin Höyrylaivalla Tallinnaan -kirjaa lukiesssaan voi todeta, kuinka moin asia on säilynyt 180 vuotta lähes ennallaan, ja toisaalta, kuinka huikea muutos laivamatkailukultuurissa on tapahtunut.

Höyrylaivalla Tallinnaan -kirja esittelee säännöllisessä liikenteessä Helsingin ja Tallinnan (Suomen ja Viron) välillä kulkeneet matkustajalaivat, sekä laajasti ja monipuolisesti kaikkea sitä, mikä liittyy aihealueen ympärille. Kirjan laajuus on 250 sivua ja se on sidottu. Teos on runsaasti kuvitettu. Siinä on yli 200 kuvaa.

Arviot

Tuotearvioita ei vielä ole.

Vain kirjautuneet asiakkaat -jotka ovat ostaneet tuotteen- voivat kirjoittaa tuotearvion.

Tutustu myös

  • Kuulutetun kuoleman kronikka

    Kuulutetun kuoleman kronikka

    Gabriel García Márquez; Matti Brotherus (käänt.)
    39,30 € Alkuperäinen hinta oli: 39,30 €.29,95 €Nykyinen hinta on: 29,95 €. alv 25.5%
    Lisää ostoskoriin
  • H2O

    H2O

    Tiina Laitila Kälvemark
    9,70 € alv 25.5%
    Lue lisää
  • Soitan veljilleni

    Soitan veljilleni

    Jonas Hassen Khemiri; Tarja Lipponen (käänt.)
    34,70 € Alkuperäinen hinta oli: 34,70 €.28,95 €Nykyinen hinta on: 28,95 €. alv 25.5%
    Lisää ostoskoriin
  • Maaseudun tulevaisuus

    Maaseudun tulevaisuus

    Antti Heikkinen
    8,50 € alv 25.5%
    Lue lisää

Footer

02 2831 000
info@kansallinenkirjakauppa.fi
Facebook
Instagram

Näin asioit

  • Yritysasiakkuus
  • Varaa ja nouda
  • Oma tili
  • Opintotili
  • Toimitus ja palautus
  • E-oppikirjat

Asiakaspalvelu

  • Ota yhteyttä
  • Tilaukset
  • Lataukset
  • Tilin tiedot
  • Salasana unohtunut

Meistä

  • Historia
  • Ajankohtaista
  • Rekisteriseloste
  • Yhteystiedot

Myymälöiden aukioloajat

Linnankatu 16

MA-PE 9.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Hämeenkatu 7

MA-PE 9.30 – 17.30
Kesälauantait suljettu

Länsikeskus

MA-PE 10.00 – 18.00
LA 10.00 – 16.00

Maksutavat

Paytrail

Copyright © 2025 · Turun Kansallinen Kirjakauppa Oy

Varaa ja nouda

Käytä vain yksittäisen tuotteen varaukseen.
Useampia tuotteita / kappaleita varatessa, käytä ostoskoria normaalisti ja valitse lopussa toimitustavaksi nouto haluamastasi myymälästä.

Höyrylaivalla Tallinnaan

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.