Tuotetiedot
Osaamisperustaisuus on osa korkeakoulutuksen opetussuunnitelmia. Tutkimuksessa kuvataan millaisia merkityksiä ammattikorkeakoulun opetushenkilöstö rakensi opetussuunnitelmatyölle ja opetussuunnitelmalle sen yhteisessä kehittämisprosessissa. Opetussuunnitelman uudistustyö merkityksellistettiin ulkoa päin tulevaksi muutosvaatimukseksi. Eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen tiedot, taidot ja työelämäpätevyydet integroiva osaamisen malli ei vastannut tutkimuksen opetussuunnitelman kehittämiskeskusteluihin osallistuneiden opettajien näkemyksiä. Opetushenkilöstön puheenvuoroissa oli vallitsevana oppiainekeskeinen, tietoperustainen ja formaali opetussuunnitelmamalli, joka noudattaa pitkään jatkunutta opetussuunnitelmaperinnettä. Tulosten perusteella parhaat lähtökohdat opetussuunnitelman kehittämiselle antaa kaikkien opettajien osallistaminen ja reflektoiva, omaa työtä tutkiva ote. Opiskelijan osaamisen tunnistaminen ja itsearviointi tulisi opetussuunnitelmassa varmistaa. Osaamisperustaisuuden käsitettä opetussuunnitelmatyössä tulisi niin ikään kirkastaa. Dynaamisen tulkinnan ottaminen osaamisperustaisuuden lähtökohdaksi edistäisi koko ammattikorkeakoulun opetuksen perustana olevan teoria-käytäntö-vuorovaikutuksen ja integroinnin toteutumista.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.