Tuotetiedot
Yhdistynyt Kuningaskunta, Iso-Britannia, oli varsinainen maailmanvaltio siirtomaahallinnon historiallisen kukoistuksen aikaan. Lukuisat alusmaat ovat itsenäistyneet, mutta ylpeä kuningaskunta on yhä tuntenut arvonsa niin EU-vuosina kuin nytkin, kun Brexit repäisi ison railon Manner-Euroopan suuntaan. Merenkulku, laivanrakennus, kutomoteollisuus ja konepajat ovat osaltaan huolehtineet siitä, että Englannin lippu punaisine Pyhän Yrjön risteineen on aina saanut nauttia arvostusta kaikkialla missä se hulmuaakin.
Tämä kirja haluaa tehdä kunniaa erityisesti brittien konepaja- ja ajoneuvoteollisuudelle. Jo 1920-luvulla maa oli pitkälle teollistunut. Kansainvälinen lama 1930-luvun alussa jätti jälkensä, mutta pian sen jälkeen kehitys jatkui entistä ehompana. Autoteollisuus oli eräs kasvavista aloista. Moottorien kehitys lähti uusille urille kun muutamat alan pioneerit onnistuivat rakentamaan taloudellisia dieseleitä, jotka samoilla ulkomitoilla kaasutinkoneiden kanssa pystyivät tuottamaan yhtä paljon voimaa. Erityisesti teos nostaa esiin liian vähälle huomiolle jääneen britti-insinöörin. Miehen hautakivessä Winchelsean pikkukaupungissa East Sussexissa on kuolinvuosi 1979.
Hän, Charles Wallace Chapman, eli 82 vuoden ikään. Kirjan suomalainen kirjoittaja sai perin harvinaisella tavalla läheisen kontaktin dieselpioneerin pojantyttäreen. Sattumaa on sekin, että sama freelanceharrastaja oli tutkinut Chapmanin elämää jo vuodesta 2008 lähtien. Tässä teoksessa julkaistaan ensimmäistä kertaa maailmassa suuri määrä mielenkiintoista henkilöhistoriaa. Teksteistä löytyy monia yksityiskohtaisia tapahtumia kerronnan kohteen toiminnasta englantilaisen konepajateollisuuden parissa. Kirja jakaantuu lukuisiin artikkeleihin, joista iso osa on kirjoitettu Suomessa. Perinteisesti kuvitettuun teokseen kuuluu upea väriliite, jossa taidepainopaperille on tulostettuina noin 80 kuvaa.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.