Tuotetiedot
Palautejärjestelmien odotetaan edistävän potilaiden osallistumista hoitoonsa ja antavan tietoa toiminnan kehittämiseen. Avoimuuden, responsiivisuuden ja dialogisuuden tavoitteet korostavat vuorovaikutusta asiantuntijatyössä. Vuorovaikutuksen laatu onkin noussut yhdeksi terveydenhuollon työn arvioinnin kohteeksi. Tietoa asiakaspalautteiden merkityksestä terveydenhuollon arjen työssä on kuitenkin vielä vähän. Tässä väitöstutkimuksessa selvitetään, miten kirurgian alan ammattilaiset suhtautuvat asiakaspalautteisiin osana työtään. Millaisia merkityksiä työntekijät itse yhdistävät palautteisiin arjen moniammatillisessa työssä? Tutkimus tuo esiin, miten työntekijät hallitsevat kriittisten palautteiden synnyttämiä jännitteitä työssään. Palautteet ja asiakaskeskeinen ammatillinen työ ovat sidoksissa toisiinsa. Kriittinen palaute osoittaa, että potilaan näkökulmasta asiakaskeskeisen työn odotukset eivät ole täyttyneet. Se synnyttää työntekijöille selontekovelvollisuutta. Näitä ristiriitoja hallitaan puolustavien, oikeuttavien ja syyttävien selontekojen avulla refleksiivisesti. Potilaille tai muille ulkopuolisille toimintaa pääasiassa puolustetaan ja oikeutetaan, työntekijöiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa on myös syyttäviä selontekoja. Maallikon ja ammattilaisen eron tuottaminen on keskeistä ristiriitojen hallinnassa.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.