Tuotetiedot
Asiakas-työntekijäsuhde on keskeinen osa rikosseuraamustyötä, kuten ylipäätään sosiaalialan työtä. Rikosseuraamuslaitoksen työntekijän tehtävä on kaksijakoinen: toisaalta työntekijä vastaa rangaistusten täytäntöönpanoon liittyvistä kysymyksistä, toisaalta työntekijä tukee asiakasta rikoksettoman elämäntavan saavuttamisessa. Rikosseuraamusalan asiakas-työntekijäsuhteita leimaa pakko – asiakas ei voi valita, tuleeko hän asiakkaaksi vai ei. Rangaistuksen suorittaminen tuo vahvoja kontrollin elementtejä – rajoitteita ja velvoitteita – asiakas-työntekijäsuhteeseen. Rikolliseen alakulttuuriin liittyy yleinen epäluottamus viranomaisia kohtaan ja vähäiset kokemukset luottamuksellisista ihmissuhteista. Nämä tekijät korostavat luottamuksellisen asiakas-työntekijäsuhteen luomisen merkitystä. Tutkimus tuottaa syvempää ymmärrystä asiakas-työntekijäsuhteesta osana rikosseuraamustyötä. Kyseessä on suhdetta eri näkökulmista erittelevä tutkimus. Tutkimuksessa tarkastellaan sitä, millaisia erilaisia asiakas-työntekijäsuhteita voi muotoutua rikosseuraamusalalla, millaisia muutoksia asiakkaat ja työntekijät paikantavat kyseisissä asiakas-työntekijäsuhteissa ja miten he tulkitsevat suhteen merkitystä asiakkaan elämänmuutoksiin. Tutkimus rajautuu yhdyskuntaseuraamustyöhön, jossa asiakkaat suorittavat jotakin yhdyskuntaseuraamusta (ehdonalaisen vapauden valvonta, nuorten ehdollisen vankeuden valvonta, yhdyskuntapalvelu, nuorisorangaistus).
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.