Tuotetiedot
Simulaatioiden hyötykäyttö SM:n oppilaitoksissa -tutkimusprojektissa tavoitteena oli selvittää, minkälaisia simulaatioita Poliisiammattikorkeakoulun, Pelastusopiston, Kriisinhallintakeskuksen ja Raja- ja merivartiokoulun perustutkintokoulutuksessa käytetään, miten simulaatioharjoitukset sijoittuvat osaksi tutkintojen ja koulutusten opetuksellista kokonaisuutta, ja minkälaisia hyviä käytäntöjä simulaatioharjoitusten toteutuksesta nousee esiin. Tutkimuksen avulla haluttiin edesauttaa jaetun ja pedagogisesti perustellun näkemyksen syntymistä simulaatioista opetusmenetelmänä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Yhdeksää perustutkinto-opetuksen (pelastajan, hätäkeskuspäivystäjän, poliisin ja rajavartijan tutkinnot, siviilikriisinhallinnan tehtäviin peruskoulutusta tarjoava siviilikriisinhallinnan peruskurssi) simulaatioharjoitusta havainnoitiin. Havainnointien kautta saatua kuvaa simulaatioharjoituksista täsmennettiin ja syvennettiin haastattelemalla harjoitusten opettajia ja opiskelijoita. Lisäksi perustutkintokoulutuksen opettajille toteutettiin kaksi kyselyä, joista toisella kerättiin simulaatioharjoituksia koskevaa tietoa, ja toisen avulla selvitettiin opettajien näkemyksiä, kokemusta ja osaamista simulaatio-opetuksesta. Pedagoginen simulaatio määriteltiin tutkimuksessa todellisten tilanteiden tai järjestelmien jäljittelyksi oppimista jäsentävien rakenteiden tuella ennalta laaditun käsikirjoituksen mukaisesti. Oppimisen kannalta simulaatioharjoituksissa tärkeintä ei ole itse harjoitusskenaario, vaan skenaarion tapahtumien jäsentäminen jälkikäteen palautteen avulla. Myös opiskelijan orientointi ennen simulaatioharjoitusta on tärkeää, jotta edellytykset oppimiselle ovat suotuisat. Simulaatioharjoituksia koskevaa aineistoa tarkasteltiinkin niihin sisältyvien elementtien (ennakkovalmistautuminen, itse simulaatioharjoitus, palaute) toteutumisen kautta. Lisäksi simulaatioharjoituksia ja niiden toteuttamisperiaatteita verrattiin tutkimustietoon simulaatio-opetuksen hyvistä käytänteistä. Sisäministeriön hallinnonalan koulutusorganisaatioissa simulaatiot nähdään tärkeänä opetusmenetelmänä. Simulaatioharjoituksille on tyypillistä kehittyminen nykymuotoonsa pitkän ajan kuluessa. Simulaatioharjoituksen elementit löytyivät jossain määrin kaikista havainnoiduista simulaatioharjoituksista, vaikka niiden toteutuksessa ja painotuksissa oli eroavaisuuksia. Vaikka hyvin harvassa harjoituksessa on hyödynnetty tutkimustietoa simulaatio-opetuksesta, harjoitukset ovat käytännössä muotoutuneet vastaamaan simulaatio-opetuksen hyviä käytänteitä. Simulaatio-opetuksessa hyväksi havaittujen periaatteiden noudattaminen ei ole aina riittävää, vaan niitä täytyy osata soveltaa opetettavan asian ja opetustilanteen erityisvaatimukset huomioiden. Harjoituksissa on kehittämisvaraa erityisesti orientaatiovaiheen ja palautteen osalta. Opettajien orientointia voitaisiin terästää, jotta kaikilla olisi yhdenmukainen käsitys simulaatioharjoituksen opetuksellisista tavoitteista. Myös harjoitusten tavoitteita voitaisiin tuoda selkeämmän esiin, samoin kuin arvioida harjoitusten tavoitteiden saavuttamista jämäkämmin esimerkiksi palautemallin avulla. Huomion kiinnittäminen mainittuihin seikkoihin voi tarjota vastauksia myös opettajien havaitsemiin ongelmakohtiin. Hallinnonalan simulaatioharjoituksista valtaosa sijoittuu opintojen myöhempään vaiheeseen. Ne mahdollistavat aikaisemmin opiskeltujen tietojen ja taitojen integroimisen työelämälähtöisiksi kokonaisuuksiksi. Samalla ne antavat mahdollisuuden turvalliseen harjoitteluun ja tarjoavat kokemuksia työelämää simuloivista, vaihtelevista ja ennalta arvaamattomista tilanteista. Myös simulaatio-oppimiseen liittyvät osaamistarpeet nousivat esiin tutkimuksessa: 73 % opettajista koki tarvitsevansa lisää osaamista simulaatio-opetuksesta. Myös opiskelijoiden perehdyttäminen simulaatio-opetukseen opetusmenetelmänä voisi tehostaa oppimista. Tutkimus tuotti uutta tietoa turvallisuusalan simulaatiokoulutuksista erottamalla turvallisuusorientaation yhdeksi orientaatiovaiheen elementiksi, jolla on merkitystä alan opetuksessa tärkeiden asenteellisten, työturvallisuuteen liittyvien oppimistavoitteiden kannalta.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.