Tuotetiedot
Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa kurkistetaan kasvatuksen historiaan ja erityisesti sen piilotettuihin, epävirallisiin käytäntöihin. Opettajaseminaarien naisoppilaita ohjattiin normien mukaiseen tytön, naisen ja naisopettajan rooliin. Naisoppilaat myös osallistuivat itse osin aktiivisestikin näiden normien ylläpitoon. KM Lilja Aikion väitöstutkimuksen aineisto koostuu rangaistustapauksista, jotka on kirjattu viiden opettajaseminaarin opettajakokousten pöytäkirjoihin vuosien 1863–1962 välisenä aikana. Ajanjakso alkaa kansalaisyhteiskunnan ja kansanopetuksen synnystä ja päättyy peruskoulun alkuvaiheisiin. – Vaikka opettajaseminaarien virallinen ja julkinen säännöstö oli kohdistettu yhtälailla nais- ja miesoppilaille, rakensivat opettajakokousten pöytäkirjojen tekstit erilliset normistot nais- ja miesoppilaille. Tavat puhua naisoppilaista loivat kuvaa oikeanlaisesta naiseudesta ja mallikansalaisuudesta, johon naisopettajilla kuului myös kansan äidin rooli, Turun yliopistossa väittelevä Lilja Aikio sanoo. Pienikin poikkeaminen näistä osin piilossa olleista normeista kyseenalaisti naisoppilaan sopivuuden opettajaksi. Vaikka naisoppilaita kontrolloitiin enemmän kuin miesoppilaita, he saivat paljon lievempiä rangaistuksia rikkeistään. Niille löydettiin myös selityksiä ja puolusteluja. – Ainoa poikkeus oli seksuaalitabun loukkaaminen, josta naisoppilaita rangaistiin ankarammin kuin miesoppilaita ja jossa puolestaan miesoppilaita voitiin puolustella.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.