Tuotetiedot
Tutkimuksessa selvitetään neljän pohjoissuomalaisen yhtenäiskoulun 4.–9. luokkien oppilaiden sosiaalista hyvinvointia koulukontekstissa. Sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueiksi määrittyivät koulun ulkoisten tilojen toimivuus, koulun toiminnan hallinta, koulukoheesio ja koulukompetenssi. Ala- ja yläluokkalaiset ovat suurelta osin tyytyväisiä luokkakaveri- ja kodin koulusuhteisiin, opettajan tukeen ja arvostukseen ja koulusuoriutumiseen. Oppilaat ovat jonkin verran tyytymättömiä koulun fyysisiin tiloihin, koulun toiminnan hallintaan, opettajasuhteisiin ja koulutyön kokemiseen. Alaluokkalaisten poikien tulokset ovat eri sosiaalisen hyvinvoinnin osa-alueilla heikompia kuin tyttöjen tulokset. Sukupuolten väliset erot tasaantuvat mentäessä yläluokille. Oppilaat pitävät tärkeänä osallistumista itseään koskevaan päätöksentekoon ja koulun kehittämiseen sekä vastavuoroista, kuuntelevaa, toista tukevaa ja arvostavaa vuorovaikutussuhdetta opettajien ja oppilaiden sekä oppilaiden välisissä suhteissa.
Arviot
Tuotearvioita ei vielä ole.